X
تبلیغات
آموزش علوم تجربی

آموزش علوم تجربی

این وبلاگ جهت ارائه اطلاعات در زمینه علوم تجربی دوره ابتدایی ایجاد شده است

فراخوان مقاله ویژه معلمان

 

اداره كل آموزش و پرورش استان همدان

مديريت آموزش و پرورش ناحيه يك همدان

معاونت آموزش ابتدايي

موضوع فراخوان:

چگونه مي توانيم درس علوم را براي دانش آموزان جذاب تر كنيم؟

 

 


       اهداف:

·        استفاده از ظرفيت هاي فراوان معلمان در ارائه ايده هاي نو و جديد

·        تشويق و ترغيب دانش آموزان به امر تحقيق و پژوهش

محورهاي تحقيق:

·        فعاليت هاي خارج از مدرسه

·        فعاليت درباره مفاهيم و محتواي كتاب هاي درسي

مخاطبان:

·        مديران، معاونين و آموزگاران دوره ابتدايي

              مهلت ارسال آثار:

·        26/1/91 لغايت  30/2/91

                قالب ارائه اثر:

             تجارب و يافته هاي همكاران با رعايت اصول نگارش و تحقيق در حداكثر 10 صفحه  4 A

            آدرس: كارشناسي گروههاي آموزشي ناحيه يك همدان    ( دبيرخانه علوم )

 

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت 1391ساعت 23:28  توسط رقیه عبدلی  | 

فراخوان دانش آموزی

اداره كل آموزش و پرورش استان همدان

مديريت آموزش و پرورش ناحيه يك همدان

معاونت آموزش ابتدايي

 

    موضوع فراخوان:

چگونه محيط زيستي پاك و سالم و بدون آلودگي داشته باشيم

 

 


       اهداف:

·        استفاده از ظرفيت هاي فراوان دانش آموزان در ارائه ايده هاي نو و جديد

·        تشويق و ترغيب دانش آموزان به امر تحقيق و پژوهش

محورهاي تحقيق:

·        فعاليت هاي خارج از مدرسه

·        فعاليت درباره مفاهيم و محتواي كتاب هاي درسي

مخاطبان:

·        دانش آموزان دوره ابتدايي

              مهلت ارسال آثار:

·        26/1/91 لغايت  30/2/91

                قالب ارائه اثر:

             تجارب و يافته هاي دانش آموزان با رعايت اصول نگارش و تحقيق در حداكثر 10 صفحه  4 A

            آدرس: كارشناسي گروههاي آموزشي ناحيه يك همدان    ( دبيرخانه علوم )

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت 1391ساعت 23:26  توسط رقیه عبدلی  | 

نقش معلمان در آموزش خلاقيت

خصوصيات معلم به افزايش ابتكار و نو آوري در شاگردان مي انجامد ؛ ولي به شرطي كه نكاتي را كه در زير به آن ها اشاره مي كنيم ، رعايت كند .

1-   به تفكر خلاق كودكان اهميت بدهد .

2-   كودكان را نسبت به محركات طبيعي پيرامون حساس كند .

3-   به نظريات و عقايد و ساخته هاي كودكان احترام بگذارد و آن ها را مورد تشويق قرار دهد.

4-   پذيرش عقايد جديد و اصيل و غير معمولي را در كودكان تسهيل كند .(مرعشي ، ص25 ، 1377 )

5-    پرورش و وحدت بخشيدن به ابعاد متناقض كودكان.  مثال:

الف- ايجاد روحيه علمي همراه با دين داري، شوخ طبعي، بازي، سرگرمي و تفريح.

ب- ايجاد تعادل بين تفكر شهودي و تفكر نظري( مانند: تشريح نماز، روزه و ادعيه و ايجاد روحيه تفكر درباره نظم موجود در همه پديده هاي طبيعي و دستاوردهاي بشري و كشف روابط منطقي ميان آنها)( دائمي ، ص 43 ، 1380 ).

6-   از تاكيد بر الگوهاي قالبي اجتناب ورزد .( مرعشي، ص25 ، 1377)

7-    به افزايش درك حسي كودك اهميت بدهد. مثال:

الف- چه هست؟ چه مي بينيم؟ ( ديدن از دور و يادداشت كردن آنچه ديده مي شود و سپس ديدن از نزديك و يادداشت كردن آنچه از نزديك ديده مي شود و مقايسه تفاوتها).

ب- تهيه تابلوهاي مختلف( درست كردن تابلو از رنگ هاي طبيعي)

ج- محوطه سازي هاي مختلف ( محوطه يك شهر، كارخانه، اتوبان و مسيرهاي انحرافي).

د- تهيه كارهاي هنري سه بعدي( كاردستي، عروسك سازي، ساختن خانه مقوايي و گلي ).

هـ- تهيه كارهاي تخيلي ( درخت را به شكل سفينه فضايي درآوردن، با حبوبات اشكال و جانوران را به طور برجسته ساختن، با ميخ روي سنگ نقاشي كردن، تهيه مركب از گياهان و برگ و گلبرگها).

( دائمي ، ص 43 ، 1380).

8-   كلاس را چنان سازمان دهي كند كه محيطي متنوع و خلاق ايجاد شود . امروزه سازمان دهي محيط و فضاي آموزشي محور سخن در خلاقيت است . لازمه خلاقيت، تفكر فعال ، استقلال و شركت در فعاليت هاي خودمدار است . ولي گاه مقدار فضا براي هر كودك چنان كم است كه كودكان از انجام دادن فعاليتهاي مستقل، از آزادي عمل به دور مي مانند .

9-   به كودكان ياد دهند كه براي تفكر خلاق خود ارزش قايل شوند .

10-                       موقعيت هايي را براي تفكر خلاق ايجاد كند .

11-                       فعاليتهاي مناسبي را در برنامه كودك تدارك ببيند . ( مرعشي ، ص25، 1377) مثل كارهاي هنري. مثال:

الف- كار با ريگ و ماسه بادي و ساختن تونل، سد، خانه، پل، انسان، نقشه و ...

ب- كار با اشياء دور ريختني ( مانند: ظروف شير خشك، مايع ظرفشويي، قرقره و ساختن وسايل بازي و ... از آنها ).

ج- كسب تجربه از محيط آزاد ( مانند: طبيعت، جامعه و... كه اثر بخشي بيشتري از خواندن كتاب درباره آن موضوعات دارد).

د- كار با گواش روي مقوا ( تركيب رنگها در يك تصوير و درست كردن كاري شبيه كلاژ).

هـ- نقاشي روي بلوك هاي سيماني و درختان با مصالح طبيعي.

و- ساختن شهري با وسايل طبيعي( ساختن كار برجسته، شهر سوخته يا زمين فوتبال با چمن ).( دائمي ، ص43).


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه بیست و سوم اردیبهشت 1391ساعت 17:9  توسط رقیه عبدلی  | 

نیازهای گیاه

نیازهای گیاه برای رشد :

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم اردیبهشت 1391ساعت 1:22  توسط رقیه عبدلی  | 

علوم پايه سوم: گوارش چیست؟

بدن انسان برای رشد و انجام کارهای گوناگون به غذا نیاز دارد. غذا به همان صورتی که خورده می شود برای بدن فایده ای ندارد بلکه ابتدا باید به ذره های بسیار ریز تبدیل شود. ریز شدن غذا و آماده شدن آن برای استفاده بدن گوارش نام دارد.  


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم اردیبهشت 1391ساعت 0:24  توسط رقیه عبدلی  | 

اسلاید

برای دانلود اسلایدهای هر یک از موضوعات زیر، روی آن کلیک کنید و در پنجره باز شده نیز روی دریافت فایل کلیک نمایید .

غذا و سلامتی

دستگاه گوارش

آناتومی بدن انسان

ویتامین ها

اسکلت ها

دستگاه عصبی

دستگاه تنفسی

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم اردیبهشت 1391ساعت 0:19  توسط رقیه عبدلی  | 

رسانه هاي آموزشي و موقعيّت هاي ياددهي – يادگيري

رسانه هاي آموزشي و موقعيّت هاي ياددهي – يادگيري
در هر جريان عام ارتباطي ، رسانه ي مناسب سهم عمده اي در تسهيل انتقال پيام بين فرستنده و گيرنده دارد . در موقعيّت هاي آموزشي ، رسانه ها علاوه براين نقش عمومي وظايف ويژه اي را نيز اعمال مي كنند كه از مهم ترين آن ها مي توان موارد زير را برشمرد:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم اردیبهشت 1391ساعت 0:16  توسط رقیه عبدلی  | 

ایده هایي برای علوم ابتدایی

ایده هایي برای علوم ابتدایی

فصل آهنربا:

  • لوبیای پرنده؛ ابتدا محتویات بد مزه یك كپسول خوراكی مانند آموكسی سیلین یا ... خالی می كنید سپس یك ساچمه فولادی (از دوچرخه سازی تهیه شود) داخلش بگذارید. برای نمایش «لوبیای جهنده» آهنربایی بردارید و برای تهیه «صحنه نمایش» می توانید از از جعبه كفش استفاده كنید. كپسول را داخل جعبه قرار دهید و آهنربا را در زیر آن حركت دهید. جا به جایی آهنربا، ساچمه را به دو طرف كپسول می چرخاند و به معلق زدن وا می دارد.
  • در پوش آهنی چند قوطی مانند در پوش قوطی كنسروها، كمپوت ها و ... را داخل ظرفی غیر فلزی شناور سازید (مانند یك لگن) قرار دهید.سپس با یك آهنربا قایق های فلزی خود را حركت دهید.
  • صید ماهی هم از كارهایی است كه در كتاب درسی هم به آن اشاره شده است. فقط اینكه می توانیم روی بدن ماهیها حروف الفبا، كلمات، اعداد و ... را بنویسیم تا یك پل بین دروس زده باشیم.
  •  از آهنربا برای یافتن براده های آهن در مقداری ماسه خشك استفاده می كنیم. به این صورت كه آهن ربا را با نوار چسب می پوشانیم.
  • گلف مغناطیسی؛ روی تكه ای مقوا خطی منحنی بكشید كه به سوراخ كوچكی در روی مقوا ختم شود. از یك آهن ربا برای هدایت ساچمه ای آهنی كه روی مقوا گذاشته اید استفاده كنید و آن را از روی خط به طرف سوراخ ببرید.
  • اختاپوس؛ برای اختراع این اختاپوس كافیست از یك تكه چوب پنبه و چند میخ كمك بگیرید. باید آن را به شكلی بسازید كه روی آب شناور بماند. سپس آن را داخل ظرفی پر از آب قرار دهید، آنگاه آهنربایی در زیر ظرف قرار دهید تا اختاپوس به عمق برود. برای اینكه اختاپوس به سطح برگردد، باید آهن ربا را از زیر ظرف بردارید.
  • من یك جادوگرم؛ یك آهنربا را پشت تخته نازكی بچسبانید (بدون اینكه دانش آوزان متوجه آن شوند) آنگاه روی تخته سیاه و د محلی كه آهن ربا را قرار داده اید با گچ یا ماژیك یك قلاب بكشید. حالا ورد مخصوص را بخوانید و كلید آهنی را به قلاب نقاشی شده آویزان كنید.

نكته آخر اینكه، همیشه آهنرباهای آزمایشگاهی مانند آهن رباهای میله ای، نعلی، حلقوی و ... را در جعبه خودشان نگهداری كنید تا قدرت خود را از دست ندهند، با این كار از شكستن آنها نیز جلوگیری كرده اید.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم اردیبهشت 1391ساعت 0:13  توسط رقیه عبدلی  | 

در درس علوم چگونه مفهوم توليد مثل را به دانش آموزان آموزش دهيم؟

در درس علوم چگونه مفهوم توليد مثل را به دانش آموزان آموزش دهيم؟

درس علوم امروز در مورد توليد مثل گياهان است. مخصوصاً‌ موضوع درس درباره پرچم و مادگي به عنوان اندامهاي توليد مثل مي باشد. براي دانش آموزان خيلي سخت است مخصوصا شاگردان ابتدايي؛ اما شما مي‎دانيد بعضيها چه بطور طبيعي يا بطور آموزشي در كتاب . مفهوم توليد مثل در جانوران را راحت‎تر مي‎فهمند مخصوصآً بجه هاي روستايي .

دراينجا نيازي نيست معلم خيلي جزئي وارد مسأله بشود. مي‎گويد بجه ها شما در زمينه توليد مثل جانوران واندامها ي توليد مثل مطالبي خوانديد .

حالا وقتي مي‎گويم پرچم يعني همان اندام ارگانيسم گياه ، يعني مادگي يعني همان نقش.

درهمين حد كافي است . پرچم  چه نقشي دارد، توضيح مي‎دهم .

وقتي توضيح داديم. مي‎گوييم انواع گرده افشاني كه صورت مي‎گيرد همان توليد مثل است و برايش مثال مي‎زنيم .

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم اردیبهشت 1391ساعت 0:12  توسط رقیه عبدلی  | 

علوم چهارم ابتدايي(بی مهره گان)

علوم چهارم ابتدايي : بی‌مهرگان گروه بزرگی از جانوران را تشکیل می‌دهند که در همه جای کره زمین پراکنده هستند و شامل شاخه‌ها و رده‌های زیادی هستند.  بی‌مهرگان فراوان‌ترین گروه جانوران روی زمین‌اند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم اردیبهشت 1391ساعت 0:11  توسط رقیه عبدلی  | 

علوم تجربي سوم دبستان:

حال  عدّه ي  قليلي  از   همكاران   در   خلعت  معلّمي  در  كلاس   درس  سعي  دارند  با همان   شيوه ي  گذشته   به  تدريس   كتاب  علوم تجربي   مبادرت  كنند كه  اين  رويه  كاملاً  فراگيران  را   از  اهدافي كه براي آنان لحاظ شده است دور   مي كند  و  در آخر  افرادي   منفعل بار  مي آيند كه انباشتي از اطّلاعات را باخود دارند امّا نمي توانند در مواقع ضروري  از آن استفاده نمايند و يا دست به تحليل آن بزنند و كارهاي خلّاقانه بنمايند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم اردیبهشت 1391ساعت 0:8  توسط رقیه عبدلی  | 

روشي نو در تدریس علوم دبستان

حدود  14  سال  از  تحوّل  و  تغيير اهداف ، روش  تدريس  و  ارزشيابي "علوم  تجربي " در آموزش عمومي مي گذرد كه علاقه، انگيزه و ابتكارات معلّمان هر  سال  اين تحولات را تسريع نموده است. علومي  كه  در گذشته تدريس  مي شد  با امروز، تفاوت زيادي ديده مي شود.زيرا  در  آن  زمان بار محفوظات و انباشتن اطّلاعات در حافظه ي كوتاه مدّت ،كاملاً به چشم مي خورد  و  از  طريق" رويكرد انتقالي" خيلي  از  مفاهيم علمي   تدريس    مي شد  و  با  شيوه ي  مداد- كاغذي  ارزيابي  به  عمل مي آمد.  ملاك يادگيري فقط در دايره ي جواب دادن به سؤالاتي  بود كه  از سوي معلّم  به شكل كتبي و شفاهي مطرح  مي گرديد.آنهم جوابي كه قبلاً معلّم خود نسخه پيچيده  بود و غير از  آن  به  جواب هاي كتب  غير درسي، اولياء  و اطرافيان و ساير منابع ديگر اعتنايي  نمي شد.خلاصه دانستني  علوم پايه  و ضروري براي زندگي، محدود بود به آن چه معلّم در كلاس  مي گفت و انتقال  مي داد. كه   اين   ديدگاه  از   روانشناسان  مكتب " رفتارگرايان" اقتباس شده  بود و در نظر آنان  علوم  كاملاً  ثابت  و  بدون  تغيير  بود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم اردیبهشت 1391ساعت 0:6  توسط رقیه عبدلی  | 

انرژی جزر و مد

جزر و مد در اثر كش جاذبه‌ای ماه و خورشید و چرخش زمین بوجود می‌آید. نزدیك سواحل دریا، سطوح آب می‌توانند تا 24 متر بالا كشیده شوند. تنها حدود 24 نقطه وجود دارد كه دارای شرایط مناسب و حدود جزر و مدهای كافی (حدود 6 متر) برای تولید انرژی به صرفه است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم اردیبهشت 1391ساعت 0:0  توسط رقیه عبدلی  | 

انیمیشن

تصاویر متحرک در آموزش علوم کاربرد فراوانی دارند و به یادگیری عینی و عمیق مطالب درسی کمک می کنند .

+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم اردیبهشت 1391ساعت 23:34  توسط رقیه عبدلی  | 

اندامهای حرکتی فصل دهم علوم پایه سوم ابتدایی

حرکت آرام در بی مهره ها ( به کمک ماهیچه ها و اسکلت خارجی )
انواع حرکت در جانوران
حرکت سریع در مهره داران ( به کمک ماهیچه ها و اسکلت داخلی )
اسکلت خارجی در بی مهره ها
انواع اسکلت در جانوران
اسکلت داخلی در مهره داران ( از جنس استخوان و غضروف)
ماهیچه ها
بعضی از اندام های بدن از ماهیچه درست شده اند. تقریبا تمام جانوران ماهیچه دارند.آنچه به عنوان گوشت در بدن یک جانور وجود دارد ماهیچه است. البته در قصابی ها ماهیچه را فقط قسمت معینی از گوشت گوسفند یا گاو به شمار می آورند.اما در اصطلاح علمی همه ی قسمت های قرمز رنگ و گوشتی بدن ، ماهیچه است.رنگ ماهیچه ها در جانوران مختلف کمی فرق می کند. مثلا در گاو و گوسفند قرمز ، اما در مرغ و ماهی سفید است. همه ی حرکت های بدن مانند پلک زدن چشم، توپ بازی ، تپش قلب و … به وسیله ی ماهیچه ها انجام می شود.
انواع ماهیچه ها
انسان ها سه نوع ماهیچه دارند:
نوع اول به استخوان ها چسبیده است و برای حرکت دادن به کار می رود این نوع ماهیچه تنها هنگامی که اراده کنید عمل می کند به همین دلیل آن را ماهیچه های ارادی نامیده اند. هنگامی که بخواهید حرکت کنید این نوع ماهیچه اسکلت را می کشد و آن را از محل مفصل ها خم می کند. مثل ماهیچه های دست ، پا ، گردن ، فک،چشم نوع دوم ماهیچه ممکن است بدون آن که متوجه باشید منقبض شود و در خواب هم کار خود را انجام می دهند و به همین دلیل آن را ماهیچه ای غیرارادی نامیده اند . مثل : ماهیچه های معده ، روده ، مری نوع سوم ماهیچه که در قلب وجود دارد ماهیچه ی قلبی نامیده می شود و می تواند سال ها بدون خستگی یکسره کارکند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم اردیبهشت 1391ساعت 19:32  توسط رقیه عبدلی  | 

چرخه آب اقيانوسها اينقدر شور است؟

بارندگي بر روي سطح زمين باعث مي شود رودخانه ها كاني هاي نمك را از زمين بشويند و آنها را به اقيانوسها ببرند. رودخانه ها علاوه بر كاني هاي نمك، عناصر زياد ديگري را نيز با خود به اقيانوس مي برند و در حقيقت اقيانوسها شامل طلا و نقره هستند اگر بخواهيم ميزان نمك موجود در اقيانوسها را اندازه بگيريم خواهيم ديد كه براي هر نفر كه در ایران زندگي مي كند ميليونها جعبه نمك وجود خواهد داشت. اين نمك زيادي است. نمك ماده بسيار مهمي  در زندگي تمام مردم جهان است. قبل از اينكه يخچال ها بوجود  آيند مردم مجبور بودند براي حفظ مواد غذايي شان، آنها را شور كنند. نمك ماده مهمي در نگهداري مواد غذايي است و ارگانيسم ها احتياج به يك تعادل نمكي در ب

+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم اردیبهشت 1391ساعت 19:29  توسط رقیه عبدلی  | 

نامگذاری آب

نامگذاری آب

آب در گویش‌های محلی به نامهای مختلف یاد می‌شود. مثلاً در گویش دزفولی با تلفظ O انگلیسی یا "او" از آب یاد می‌شود.[۱][۲]

در فیزیک بر اساس حالت ماده آب معمولاً به این نام‌ها خوانده می‌شود:

در علم هواشناسی حالت‌های مختلف آب بر اساس نوع بارش یا معلق بودن آن در جو طبقه بندی می‌شود:

در علم محیط زیست:

بر اساس منبعی که آب در آن قرار دارد و یا از آن به دست می‌آید:

بر اساس نوع مصرف:

بر اساس کیفیت فیزیکی:

بر اساس مشخصات شیمیایی:

بر اساس مسائل مذهبی:

+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم اردیبهشت 1391ساعت 19:27  توسط رقیه عبدلی  | 

چرخه آب چيست؟

چرخه آب چيست؟ چرخه آب، كه  با نام چرخه‌ي هيدرولوژي نيز شناخته مي‌شود، وجود و حركت آب را در رو و زير زمين و بالاي سطح زمين نشان مي‌دهد. آب در زمين هميشه در حال حركت است و هميشه در حال تغيير شكل مي‌باشد، از مايع به بخار،‌به يخ و دوباره بازگشت به حالت اول. چرخه آب ميلياردها سال است كه در حال كار است و زندگي همه چيز روي زمين به آب بستگي دارد؛ زمين بدون آب غير قابل سكونت خواهد شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم اردیبهشت 1391ساعت 19:25  توسط رقیه عبدلی  | 

نقش آزمایش در آموزش

یکی از مسائل مهمی که در نظام آموزش و پرورش ما نادیده گرفته می شود ، توجه به امر آزمایش و تجربه های عینی و عملی دانش آموزان در مدارس است . انسان از همان اوان کودکی به طور ذاتی تمام تلاش خود را به این امر معطوف می دارد که از پیرامون و اشیای موجود در آن شناخت پیدا کند و یکی از بهترین روش های یاد گیری را تجربه ی عملی می داند و با لمس اشیای پیرامون خویش ، بازی با آن ها ، نقاشی کردن و ... می خواهد به این شناخت برسد . این مسئله نشان می دهد که قبل از آموزش و یاد گیری حروف آزمایش ، بازی و تجربه است که پایه ی اصلی فهمیدن و درک صحیح را می سازد . حال اگر این آزمایش ها و بازی ها با راهنمایی افراد بزرگتر ، با تجربه تر و کاردان ، با کیفیتی در حد بالا یا لا اقل در حد قبل قبول انجام گیرد ، می تواند آگاهی فردی را بالا ببرد و از همان کودکی ، جهت گیری مناسبی برای توسعه ی علمی و افزایش خلاقیت ذهنی و کارایی انسان داشته باشد .

آزمایشگاه و وسایل کمک آموزشی ، اعم از ساده و پیچیده ، به عنوان ابزاری برای تسهیل امر تدریس و یاد گیری در نظام آموزشی به کار می رود . این وسایل از این حیث که تئوری و عمل را با هم ترکیب کرده ة باعث ماندگاری یادگیری و تنوع بخشی در کلاس درس می شوند ، حائز اهمیتند . به همین دلیل گفته اند :

آن چه یک دید کند ادراک آن                                       سا ل ها نتوان نمودن با بیان


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم اردیبهشت 1391ساعت 19:19  توسط رقیه عبدلی  | 

چهل روش صرفه جویی در مصرف آب

چهار روش صرفه جویی در مصرف آب
 
از کلیه قوانین و محدودیتهای حفاظت آب که ممکن است در محل زندگیتان اعمال شوند، آگاه شوید و از آن تبعیت کنید.                      

از آب حفاظت کنید، چون زندگی ما به آن وابسته است. هیچگاه به دلیل اینکه فرد دیگر مسئول پرداخت آب بهاء است، آب را هدر ندهید.

موقع مسواک زدن شیر آب تصفیه شده را باز نگذارید.    

موقع شامپو و چنگ زدن موهای سر در هنگام استحمام، شیر آب را ببندید.

سعی کنید مدت استحمامتان کوتاه باشد. آب پخش کن دوش حمام را با نوع جدید آن (سردوش کاهنده مصرف) تعویض کنید.

برای آب دادن به درختان، درختچه ها، بوته ها و گل ها از آبیاری قطره ای صرفه جویی کننده آب استفاده کنید.

برای دوش گرفتن در حمام، زمان بگیرید و آنرا به کمتر از 5 دقیقه برسانید، چون در این صورت ماهیانه حدود 4000 لیتر آب صرفه جویی خواهد شد.

بهتر است برای شستن سبزیجات ابتدا آنها را در ظرفی بخیسانید و سپس آب بکشید.

از جریان آب به منظور آب شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنید؛ و برای آب شدن یخ مواد خوراکی منجمد، انرا در هوای آزاد قرار دهید.

فرزندانتان را در مورد نیاز به حفاظت از آب آگاه سازید. از خرید اسباب بازیها و سرگرمیهایی که به جریان ثابت آب نیاز دارند، اجتنابکنید.                                                                 

هنگام استفاده از دستشویی شیر آب را بطور مداوم باز نگذارید چون جریان دائم آب موجب اتلاف آن می شود.                 

اگر دوش حمام شما بتواند در طی کمتر از 20 ثانیه یک ظرف چهارلیتری را پر از آب کند در آنصورت حتماً آنرا با یک سر دوش کاهنده مصرف تعویض نمایید.

برای نظافت حیاط بجای مصرف آب، بهتر است از جاروب استفاده شود.

در باغچه خانه، درختان، بوته ها و چمن های بومی و مقاوم به خشکی که به آب کمتری نیاز دارند و تحمل ماههای گرم تابستان را دارند؛ بکارید. این گونه ها هنگام کاشت، نیازی به آبیاری مرتب ندارند و معمولاً یک دوره خشکی را بدون آبیاری، به خوبی تحمل می کنند در یک منطقه گیاهانی را در کنار هم بکارید که نیازی مشابه داشته باشند. بهتر است از روش آبیاری قطره ای استفاده شود. از کاشت گیاهانی مانند چمن و شمشاد که هر روز نیاز به آبیاری فراوان دارند؛ خودداری کنیم.                                                    

تمام شیلنگها، اتصالات و شیرها را بطور مرتب کنترل کنید تا از نشتی آب جلوگیری شود.                                       

ضروری است برای اطمینان از سلامت لوله ها و شیرهای آب؛ آنها مرتبا کنترل شوند.

در مواقع جایگزینی یا افزودن گل و گیاه در باغچه خانه، گیاهی را انتخاب کنید که آب کمتری را مصرف کند. به این طریق سالیانه تا 2200 لیتر آب برای هر گیاه قابل صرفه جویی خواهد بود.

از نصب سیستم های آب تزیینی (مثل فواره ها) اجتناب کنید. مگر اینکه آب در سیستم بازیافت شود. همچنین سیستم را درجایی نصب کنید که تلفات کمی در اثر تبخیر و باد داشته باشیم.

لوله های آب منزلتان را عایق بندی کنید، عایق کاری لوله های گرم، روشی است که هدر رفتن آب را قبل از خروج آب گرم کاهش می دهد.

لوله های آب گرم را عایق بندی کنید تا برای رسیدن آب گرم به شیر آب لازم نباشد آنرا بی جهت باز بگذارید.

هرگز آبی را که می توان به مصارفی نظیر آبیاری و یا شستشو رسانید، فاضلاب حساب نکنید.

آب خنک مورد مصرفتان را همواره در یخچال نگهدارید تا هر گاه که یک لیوان آب خنک می خواهید، مجبور نباشید شیر آب را برای مدتی باز بگذارید تا آب خنک شود.

برای نوشیدن آب به جای آنکه شیر آب را به مدت زیادی باز بگذارید، بهتر است ابتدا چند قطعه یخ در لیوان قرار دهید و سپس شیر آب را باز کنید.

برای نوشیدن آب به جای آنکه شیر آب را به مدت زیادی باز بگذارید، بهتر است ابتدا چند قطعه یخ در لیوان قرار دهید و سپس شیر آب را باز کنید.

به کودکان آموزش دهیم تا با بستن به موقع شیر، آب را هدر ندهند.

می توان از آبی که برای شستن سبزیها و دست و صورت استفاده می شود به وسیله لوله کشی آنرا به سمت فلاش تانک هدایت کرد تا از آن به عنوان فلاش تانک در توالت استفاده شود.

به جای شستن اتومبیل با شیلنگ آب، از یک سطل آب هم می توان استفاده کرد.

در حالی که کمبود آب در شهر احساس می شود لزومی به شستشوی پیاده روی مقابل مغازه و منزل نیست.

هنگام احداث ساختمان از کارگران ساختمانی بخواهید از آب تصفیه شده استفاده نکنند.

زمانی که سرگرم آب دادن باغچه و گلهای منزل هستید با شنیدن صدای زنگ تلفن یا زنگ در، بهتر است ابتدا شیر آب را ببندید وبعد به آنها پاسخ دهید.

تا حد امکان از آب شرب برای فضای سبز استفاده نشود. باغچه را در شب یا صبح زود آبیاری کنید تا از تبخیر آب جلوگیری شود.

نصب کولر در سایه و با استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولرهای آبی، باعث صرفه جویی زیادی در مصرف آب می شود.

زمانی که به مسافرت می روید، ضروری است شیر فلکه بعد از کنتور آب را ببندید.تا از وقوع هر گونه حادثه پیشگیری شود.

لازم است گاهی اوقات از لوله کشی ساختمان خود امتحانی به عمل آورید. توصیه می شود تمام شیرهای آب را ببندید و سپس کنتور را کنترل کنید. کار کردن کنتور در زمانی که همه شیرهای آب بسته است دلیل اتلاف آب از لوله های داخل ساختمان می باشد که در نتیجه آن مقدار زیادی آب به هدر رفته و هزینه گزاف آن را شما خواهید پرداخت.

گروه های فرهنگی، غیردولتی را به ایجاد و ارتقاء فرهنگ حفاظت از آب در میان کودکان و بزرگسالان تشویق کنید.

 

+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم اردیبهشت 1391ساعت 19:17  توسط رقیه عبدلی  | 

در باره فسیل ها بيشتر بدانيم (علوم پایه پنجم)

 

در باره فسیل ها بيشتر بدانيم (علوم پایه پنجم)

تنها راه مستقیم برای آموختن درباره موجودات قدیمی مانند دایناسورها،  مطالعه ی فسیل ها است.فسیل ها بقایای جانوران وگیاهان باستانی وردّ پا یااثرات به جا مانده ازموجودات زنده ویااثرات به جامانده ازهرفعّالیّت -شان است. فسیل روی همه قارّهای زمین پیدامی شود.کلمه فسیل ازکلمه لاتین fossilis به معنی حفر کردن وکاوش می آید.بیشتر لایه های فسیلی ازسنگ های رسوبی به دست آمده اند.

سنگ رسوبی سنگی است که ازرسوباتی مانند ماسه،گل وتکه های کوچک   سنگ تشکیل شده است وبراثر فشار وگرمای زیاد، فشره شده است. اگر فسیلی درمیان آن ها باشد ،این فسیل زیرلایه های بیشتریازیررسوب دفن شده است ودرداخل سنگ های رسوبی فشرده گردیده است.لایه های زیرین قدیمی تراز لایه های رویی هستند.لازم به گفتن است که مثلا فسیل یک استخوان هیچ استخوانی درداخلش نیست.یک شیء فسیل شده شکل شیءاصلی رادارد،اماازنظرموادّشیمیایی بیشترشبیه سنگ است.

مطالعه ی فسیل ها به وسیله ی شاخه ای از زیست شناسی ،به نام دیرینه -شناسی  انجام می گیرد .

فسیل ها شبیه چه هستند؟

فسیل ها همان شکلی رادارند که موجود اصلی داشته است.ولی رنگ،تراکم ورنگ بندی آن ها باشیء اصلی خیلی متفاوت است . رنگ یک فسیل به موادّ معدنی تشکیل دهنده آن بستگی دارد.فسیل هامعمولا" سنگین تراز شیء اصلی هستند. ( ازسنگ هستند)  زیراموادّسنگی به تدریج جایگزین شیءاصلی شده است. شکل زیر فسیل یک دایناسور رانشا ن می دهد. این فسیل ازقسمت های سخت بدن جاندارتشکیل شده است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   راه های تشکیل فسیل

فسیل(سنگواره ها) عموما"به شیوه های زیرتشکیل می شوند.

1-به صورت سنگواره کامل

این نوع سنگواره ها که شامل بدن جاندار به صورت کامل وسالم می باشد،نیازمند شرایط ویژه ای می باشد که فقط دربرخی از نواحی زمین وجود داشته است وآن شرایط تازمان حال نیز ادامه یافته ، به عنوان مثال اجسادبرخی جانداران مانندماموت ها که دریخچال های طبیعی قطب ها ودیگر مناطق سردسیر زمین مدفون گردیده واز فساد ونابودی حفظ گردیده است.ویا دربعضی موارد اعضای نرم بدنشان هم چنان به بقای خودادامه داده اند.مانند حشرات وعنکبوت هایی که درعنبر وصمغ گیاهان حفظ شده اند.شکل مقابل عنکبوت به دام افتاده درعنبر را نشان می دهد                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  2-تشکیل سنگواره از قسمت های سخت بدن.

این نوع از سنگواره ها نیزفراوانی بسیارکمی دارند وبه ندرت یافت می –شوند،امّا دانشمندان توانسته اند نمونه هایی ازآن ها رانیز بیابند .مثلا"  استخوان های گربه های دندان شمشیری درحفره های قیر بسیار قدیمی پیدا شده اند. 3-    سنگواره های حاصل ازتغییر تدریجی بدن موجودات .                                                                                                                     این گونه فسیل ها هم بسیار نادر وکمیابند                                                                                                                                                                                                                                               4-سنگواره حاصل از آثار(قالب خارجی،قالب داخلی ،ردّپا و...)اکثر سنگواره های موجود،ازاین طریق به وجود آمده اند.    مثلا"اگرصدف هایی دررسوبات نرم مدفون شده باشند،اثری بررسوبات برجای میگذارند.اگرصدف به تدریج حل شده وجای خالی آن به وسیله ی موادی پرشوند ،این مواد به شکل صدف درمی آیند. ضمنا" قدیمی ترین فسیل به دست آمده مربوط به باکتری هااست.

مناسب ترین مکان ها برای تشکیل فسیل

برای تشکیل فسیل، محیط های رسوبی مانند دریاها ودریاچه ها از جاهای دیگر مناسب ترند.دراین مناطق ،رسوب گذاری شدید است وبقایای جانداران به وسیله رسوبات بهتر پوشیده می شود. البته درخشکی هانیز گاهی فسیل به وجود می آید.ولی تعداد آن ها قابل مقایسه با فسیل های دریا و دریاچه ها نیست.

یخچال ها،غار ها،طوفان های شن وماسه،شیره های گیاهی (صمغ) ،موادّ نفتی ،خاکسترهای آتشفشان ،نمک ورسوبات دریایی شرایطی رابه وجود می آورندکه جانوران یاگیا هان قبل از فساد وتجزیه ،همه یاقسمتی ازبدنشان سالم بماند ولی همان طور که قبلا" اشاره گردید، بهترین موادبرای تشکیل فسیل (سنگواره)رسوبات دانه ریز مانند رس وآهک است.زیرا اثری واضح ومشخّص ازبدن جاندار بر روی آن ها برجای می- ماند

استفاده از فسیل ها

از فسیل ها برای تشخیص آب وهوای گذشته زمین،نوع جانداران گذشته وویژگی های آن ها،تشخیص جغرافیای قدیمی زمین وهمچنین تعیین محلّ منابع نفت ،زغال سنگ وگاز استفاده می شود.

 نمونه هایی از فسیل موجودات مختلف .

حشرات

الف :حشرات که حدود سیصد وپنجاه میلیون سال پیش ظاهر گشته اند اکنون فراوان ترین گروه جانوران روی زمین را تشکیل می دهند آنها ازاجداد بدون بال خودتکامل حاصل کردند ،وبعدها توانایی وقدرت پرواز راکسب نمودند.درحدود صد وسی میلیون سال پیش افزایش چشمگیری درتعدادونوع آنها حاصل شد.گروه های جدیدنظیر زنبورها ،مورچه ها و پروانه ها بر روی گیاهان متعلق به همان دوره ،رشد ونمو یافتند.نمونه ای از حشره سنگواره شده را مشاهده می کنید .

پرندگان ما قبل تاریخ

ب:   آکئوپتریکس پرنده ای بود که مانند پرندگان امروزی ،بال های پوشیده ازپرداشته ؛ومانند خزندگان دارای دندان ها ،چنگال ها ودم بلند استخوانی بوده است .در زیر فسیل (سنگوار) این پرنده وتصویر کشیده شده از روی آن را می بینید

 بی مهرگان                                                                                                                                                               ج : اوّلین جاندارانی که حدود یک میلیارد سال دردریاهاتکامل یافتند ، بی مهر  گان بودند. اولین نرم تنان ساکن زمین ،بیش از چهار صد میلیون 

سال پیش برروی این کره ی خاکی پدیدار شدند وسبب ازدیاد موجوداتین نظیرحشرات وعنکبوتیان گردیدند .

خرچنگ نعل اسبی از خانواده عقرب های امروزی ،بین دویست و پنجاه تاچهارصدو چهل میلیون سال پیش در آب های شیرین یافت شده اند

عقرب های دریایی از دست وپای پارو مانندخود برای شنای سریع استفاده می کردند؛گونه های بزرگتر آن ها باچنگال های بزرگ خود ماهی شکار می کردند .

 

 

+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم اردیبهشت 1391ساعت 19:12  توسط رقیه عبدلی  | 

دانستنیهایی درباره آتشفشانهای معروف دنیا به منظور استفاده آموزگاران کلاس پنجم

آتشفشان چیست؟

خروج مواد ماگما ازشکاف های پوسته زمین بصورت مذاب عمل آتشفشان نامیده می شود. آتشفشان روزنه‌ای در سطح زمین است که سنگ‌های گداخته، خاکستر و گازهای درون زمین از آن به بیرون فوران می‌کنند فعالیت آتشفشانی با برون‌افکنی صخره‌ها، با گذشت زمان باعث پیدایش کوه‌های آتشفشانی بر سطح زمین می‌شود. آتشفشان‌ها معمولاً در نقاطی یافت می‌شوند که ورقه‌های زمین‌ساخت، همگرایی یا واگرایی دارند. بزرگترین آتشفشان کره زمین مونالوآ نام دارد که بخشی از جزایر هاوایی را تشکیل می‌دهد. محیط قاعده مخروط این آتشفشان ۶۰۰ کیلومتر و قله آن نسبت به کف اقیانوس که آن را احاطه کرده‌است ۱۰ کیلومتر ارتفاع دارد. این آتشفشان، همراه با سایر قسمت‌های جزایر هاوایی نشان‌دهندهٔ موادی هستند که به وسیله فوران‌هایی که از یک میلیون سال پیش تاکنون ادامه داشته‌اند، بیرون ریخته شده‌اند. بزرگترین آتشفشانی که تا کنون به وسیله بشر کشف شده‌است، الیمپوس مونز یا کوه المپوس نام دارد که در بهرام واقع است. شواهد به دست آمده از طریق عکس‌برداری‌های سفینهٔ فضایی مارینر ۹ نشان می‌دهد که ارتفاع این آتشفشان احتمالاً ۲۳ کیلومتر بوده و کالدرای آن نیز ۶۵ کیلومتر عرض دارد.                                                                                                          


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم اردیبهشت 1391ساعت 19:4  توسط رقیه عبدلی  | 

+ نوشته شده در  دوشنبه هجدهم اردیبهشت 1391ساعت 1:52  توسط رقیه عبدلی  | 

کدام کلاس علوم را می پسندید ؟

کدام کلاس علوم را می پسندید ؟

کلاس الف  

 

کلاس ب

+ نوشته شده در  دوشنبه هجدهم اردیبهشت 1391ساعت 1:43  توسط رقیه عبدلی  | 

دانستنی ها

آیا می دانید قرمزی درون کالباس از گوشت تاج خروس است.( زیر دندان خود حس کرده اید) .

آیا می دانید سس مایونز به دلیل ترکیب خاصی که دارد در کنفرانسهای علمی به عنوان سم کبد معرفی می شود .

آیامی دانید ساندیسها, نوشابه ها, بیسکویتها, کیکها و... با قندهای مصنوعی چون ساخارین که 1000 برابر شیرین تر از قند معمولی است ساخته می شود که دشمن کبد و کلیه می باشد .

آیا می دانید رنگهای افزودنی در نوشابه ها, ساندیس ها, کیکها, آدامسها و ... همه سرطان زا هستند آیا می دانید قیمت روغن ها مایع مثل آفتابگردان اگر واقعی باشد حدود 12 الی 15 هزار تومان خواهد بود ولی الان در بازار 900 الی 800 تومان است که از یک کیلو تخم آفتابگردان ارزانتر است.

آیا می دانید بیشتر محتوای روغن های مایع از پارافین خوراکی که محصول پالایشگاهای نفت است درست شده است که کلسترول خون را افزوده موجب چربی خون و... می شود که کشنده است.

آیا می دانید در اکثر کارخانه های آبلیموهای صنعتی حتی یک عدد لیمو هم وارد نمی شود و آب لیمو صنعتی از (( آب کاه)) بعلاوه برخی اسانسها و جوهر نمک تولید می شود که همین امر موجب ته نشین نشدن محتوای آب لیمو می باشد .

آیا می دانید کره گیاهی دروغی بیش نیست و با مواد پایه ای نفت و در برخی کشورها فضولات انسانی تولید می شود و موجب تشکیل پلاک اتروم در عروق کرونر قلب و بیماری های ایسکمیک قلبی می شود و شعار ((کره مارگارین(گیاهی)دوست قلب شما)) فریب افکارعمومیست.

آیا می دانید مواد قندی موجود در نوشابه ها موجب پوسیدگی دندانها می شود (دندان شکسته داخل نوشابه پس از 7 ساعت حل می شود).

آیا می دانید سس مایونز از همه غذاها مضرتر برای صدمه به پوست و جوش صورت است. آیا می دانید پنیر پفک اغلب پنیر تلخ( پنیر فاسد) و گندیده تاریخ مصرف گذشته می باشد چسبندگی پفک براساس تحقیقات تا 7 بار مسواک هم تمیز نمی شود و موجب بی اشتهایی میشود و آمار مصرف پفک در ایران روزانه هر نفر 2 عدد می باشد و ..

اما چه کنیم؟

بهترین غذا آبگوشت با گوشت گوسفند است و بهترین روغن, روغن حیوانی است. روغن کنجد و زیتون هم بهترین روغن گیاهیست. بهترین نان نانهاي سبوس دار است مثل نان سنگک بهترین نوشابه سکنجبین است که ترکیب مقداری عسل سرکه و ... می باشد بیش از صد نوع چای هم اکنون در کشور ما موجود است که متناسب با مزاجها مصرف انواع آنها توصیه می شود مثل( چای کوهی, گل گاو زبان, سنبل الطیب, گزنه, زنجبیل, گل نسترن, پونه, بابونه, دارچین, آویشن, استخودوس,...) همراه کمی نبات بجای قند وشکر استفاده از خرما, ارده شیره انواع میوه ها کشمش, توت خشک, عسل بسیار بجاست. بهترین ظرف که هم کمبودهای خون بدن را جبران کرده و هم موجب میکروب زدائی از غذا می شود ظرف سنگی و مسی می باشد بهترین تنقلات آجیل های طبیعی هستند که به جهت طبع گرمشان بسیار مفید می باشند( مصرف آجیل ها جزء فرهنگ عمومی بوده است) غذاهای خورشی سنتی, غذاهای سرخ نشده، سبزی خوردن بویژه نعنا بجای سالادهای امروزی, لبنیات پرچرب و دست نخورده(شیر و لبنیات باید جوشانده شود) حبوبات بخصوص نخود( اگر خیس شده و آب آن بدور ریخته شود موجب نفخ نمی شود) سس دست ساز طبیعی(مخلوط تخم مرغ وسرکه) بطور تازه قابل استفاده است. کلیه غذاهای طبیعی بطور تازه استفاده شود از خوردن میوه در غیر فصل آن خودداری شود. ضمناً عمده میوه در محل جغرافیای رویش طبیعی آن مفیدتر است. پوست میوه ها بعنوان ماسک جهت نرمی و زیبایی پوست بسیار مفید است میو ها و سبزی جات هرچه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند مفیدترند و فقط سنگ نمک و پودر آن, نمک سالم و قابل استفاده هستند استفاده از چوب مسواک(بنام چوب اراک) بعد از خلال دندان بهترین مسواک و ضدعفونی کننده طبیعی و مالش دهنده لثه ها خواهند بود .                               

منبع :تازه های علوم تجربی

+ نوشته شده در  دوشنبه هجدهم اردیبهشت 1391ساعت 1:6  توسط رقیه عبدلی  | 

آموزش علوم تجربی در کشور ژاپن

آموزش علوم تجربی در کشور ژاپن:


يکي از مهمترين اهداف آموزشي علوم در ژاپن که با تغييرات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي کشور هماهنگ است، آموزش علوم و فناوري، توانايي فکر کردن، تصميم‌گيري وشناخت طبيعت و قوانين حاکم بر آن است. درمدارس ابتدايي ژاپن در پايه‌هاي اول و دوم (به ترتيب 6 و 7 ساله‌ها) از يک برنامه درسي درهم تنيده تحت عنوان «مطالعه محيط زندگي» استفاده مي‌شود.
در اين برنامه درسي، دانش‌آموزان با پديده‌هاي علمي محيط اجتماعي، طبيعي و زندگي روزانه خود آشنا مي‌شوند تا به يک ديد علمي دست يابند. اين دوره آموزشي بيشتر به کسب تجربه و انجام فعاليت‌هاي عملي تأکيد دارد. در طول اين دو سال اول و دوم ابتدايي، معلمان وظيفه دارند تا فرايند آموزش را بر سه حيطه متمرکز نمايند. اين حيطه‌هيا عبارتند از: موجودات زنده ومحيط آنها، ماده وانرژي و کره زمين وجهان. اين حيطه‌هاي شامل موضوعاتي از زيست‌شناسي، فيزيک، شيمي وزمين‌شناسي هستند(
اهداف مورد نظر در آموزش علوم دوره ابتدايي ژاپن و برنامه درسي اين دوره عبارتند از: رشد توانايي حل مسئله، علاقه به طبيعت و انس گرفتن با آن و درک پديده‌ها واشياء طبيعي است(Mayer, 2004 ).
در برنامه درسي پايه اول و دوم ابتدايي؛ کودکان ضمن آشنايي با طبيعت و انس گرفتن با آن، در طول انجام مشاهده و کسب تجربه، از افکار ونگرشهاي علمي استفاده مي‌نمايند. همچنين کودکان به اهميت حفظ محيط زيست و انجام تغييراتي در مواد طبيعي بدون صدمه زدن به طبيعت پي مي‌برند.
در برنامه درسي پايه سوم ابتدايي؛ افزايش توانايي کودکان در جهت آشنايي با گياهان معروف و گشتن به دنبال آنها، آزمايش و تجربه فرايند رشد آنها و شناخت اجزا بدن آنها؛ افزايش توانايي کودکان در جهت آشنايي با خواص آب و هوا از طريق فشار دادن به ظروف محتوي آب و هوا؛ افزايش توانايي کودکان در جهت آشنايي با خواص مواد موجود در سطح زمين با جمع‌آوري سنگها و خاکها و پيش‌بيني تغييرات ديده شده؛ جزو اهداف در نظر گرفته شده است.
در برنامه درسي پايه چهارم ابتدايي؛ افزايش توانايي کودکان جهت آشنايي با حرکت، رشد گياهان و محيط زيست، از طريق مشاهده و جمع‌آوري گياهان موجود در پيرامون آنها؛ افزايش توانايي کودکان جهت آشنايي با تغييرات ديده شده در فلزات، آب وهوا از طريق سرد و گرم کردن آنها؛ افزايش توانايي کودکان جهت آشنايي، جريان آب در کره زمين، از طريق مشاهده حرکت آن درسطح زمين و پيدايش رودخانه‌ها؛ جزو اهداف مد نظر است.
در برنامه درسي پايه پنجم ابتدايي؛ افزايش توانايي کودکان جهت آشنايي با مکانيسم توليد مثل، رشد و ميوه‌دهي گياهان؛ افزايش توانايي کودکان جهت درک تفاوت بين روش هاي حل شدن مواد در آب ونقش دما و مقدار ماده در فرايند انحلال و تجربه عملي حل کردن مواد در آب؛ افزايش توانايي کودکان در درک پديده تغيير آب و هوا از طريق مشاهده تغييرات دما، ابرها، باد و غيره و همچنين نحوه استفاده از اطلاعات ديداري و غيره؛ جزو اهداف مورد نظر است.
در برنامه درسي ششم ابتدايي؛ افزايش توانايي کودکان جهت درک نقش و جايگاه آب در بدن وعملکرد برگها در رشد گياهان؛ افزايش توانايي کودکان در درک خواص و تغييرات محلولهاي آبي و کاربرد انواع محلولهاي آبي؛ افزايش توانايي دانش‌آموزان جهت درک ويژگي ستاره‌ها و حرکت آنها از طريق مشاهده ميزان روشنايي، رنگ و موقعيت آنها؛ از مهمترين اهداف مورد نظر مي‌باشد.
در اجراي هر چه بهتر برنامه درسي قصد شده، خانواده‌هاي ژاپني وظيفه دارند تا با مشاهده فعاليت‌هاي انجام گرفته، نقش نظارتي داشته و مدرسه و فرزندانشان را در اين امر ياري نمايند. کتابهاي درسي نيز از طرف ناشرهاي مختلف و با نظارت وزارت آموزش و پرورش چاپ و توزيع مي‌شوند. اين کتابهاي درسي که ميانگين صفحات آنها 50 صفحه است شامل اطلاعات پايه‌اي جهت کمک به دانش‌آموزان بوده و اغلب به صورت مصور تهيه مي‌شوند و در انجام فعاليت‌هاي عملي و تنظيم فعاليت‌هاي آموزشي، کمک زيادي مي‌کنند. در برنامه درسي علوم دوره ابتدايي براي هر سال تحصيلي تقريباً 105 کلاس ساعت(دوره 45 دقيقه‌اي) براي هر پايه ابتدايي در نظر گرفته شده است.
الگوهاي مشابهي نيز در برنامه درسي دوره راهنمايي ژاپن در پايه‌هاي اول تا سوم در دو حيطه در نظر گرفته شده است. در حيطه اول مفاهيم فيزيک و شيمي و در حيطه دوم مفاهيم زيست‌شناسي و زمين‌شناسي مطرح شده است. موضوع‌هاي برنامه درسي دوره راهنمايي شباهت زيادي با دوره ابتدايي دارد. براي افزايش رشد و توانايي دانش‌آموزان در زمينه نگرشهاي علمي و عميق‌تر فکر کردن، درک آنها ازمواد و پديده‌هاي مشاهده شده در طبيعت، تلاش مي‌گردد تا توجه و کنجکاوي آنها نسبت به طبيعت از طريق مشاهده وانجام آزمايش افزايش يافته و از اين طريق ديدگاه، نگرش وافکار آنها رشد يابد(Okano, 2003).
در طول دوره سه ساله راهنمايي، به رشد دانش و توانايي حل مسئله در علوم تأکيد زيادي شده است. موضوع‌هاي ارائه شده براي اين دوره سه ساله عبارتند از:
پايه‌ اول راهنمايي:
1- آشنايي با مواد و تغييرات آنها
2- آشنايي با پديده‌هاي فيزيکي
3- زندگي گياهان و تنوع گياهي
4- زمين و منظومه شمسي
پايه دوم راهنمايي:
1- تغييرات شيميايي، اتم‌ها ومولکولها
2- جريان الکتريکي
3- زندگي حيوانات و تنوع آنها
4- آب وهوا و تغييرات آنها
پايه سوم راهنمايي:
1- تغييرات شيميايي و يونها
2- حرکت و انرژي
3- ارتباط بين موجودات زنده
4- تغييرات ديده شده در سطح زمين
با توجه به سرفصل‌هاي ارائه شده، يک معلم علوم مي‌تواند براي آموزش موضوع‌هاي درسي مورد نظر، از انجام آزمايش، گردش علمي وانواع فعاليت‌هاي ديگر استفاده نمايد. مثلاً در بحث آب وهوا و تغييرات آن که از مجموعه علوم هواشناسي است، معلم مي‌تواند نوع ابرها، فشار هوا، جهت باد، ميزان رطوبت موجود در هوا و غيره را به عنوان عوامل پيش‌بيني وضعيت هوا مطرح نمايد. يا در بحث تغييرات شيميايي و يونها، مي‌توان آزمايش الکتروليز را انجام داده و با توجه به باز توليد عناصر در الکترودها، وجود يونها در محلول را اثبات کرد(Mayer, 2004 ).
در دوره راهنمايي، معلمان علوم بيش از يک سوم از وقت کلاس را در آزمايشگاه سپري مي‌کنند. علاوه بر آزمايشگاه، فعاليت‌هاي عملي مناسبي نيز در محيط و طبيعت پيرامون مدرسه انجام مي‌دهند. کتابهاي درسي علوم دوره راهنمايي ژاپن به صورت درهم تنيده وتوسط بخش خصوصي تهيه مي‌شوند و وزارت آموزش و پرورش نقش نظارت بر تهيه اين کتابها را ايفا مي‌کند. کتابهاي تهيه شده به طورگسترده‌اي از نمودارها و شکل‌هاي رنگي جهت بيان مفاهيم علمي وانجام فعاليت‌هاي آموزشي مورد نظر استفاده مي‌کنند. تعداد صفحات هرکتاب درسي دوره راهنمايي به طورميانگين 135 صفحه است. در اين دوره نيز تعداد 105 کلاس ساعت(دوره 50 دقيقه‌اي) براي يک سال تحصيلي جهت آموزش علوم در نظر گرفته شده است(همان منبع).

روشهاي تدريس علوم تجربي در ژاپن:

در نظام آموزشي ژاپن، برنامه درسي فعاليت محور بوده و تنوع کتاب‌هاي درسي با نظارت سيستم مرکزي ديده مي‌شود. فرايند ياددهي- يادگيري علوم در ژاپن از نوع فعال بوده و يادگيرنده نقش فعالي در اين رويکرد داشته و معلم نقش راهنما، مشاور و ناظر را ايفا مي‌کند. نظام ارزشيابي ژاپن نيز فعاليت محور بوده و بيشتر بر سه نکته اصلي تأکيد مي‌شود:
1- کارايي و مفيد بودن نظام ياددهي- يادگيري
2- انعکاس دهنده قابليت‌ها و توانايي‌هاي دانش‌آموزان
3- ثبت نتايج انواع فعاليت‌ها در کارنامه به صورت کمّي و کيفي
در نظام آموزشي کشور ژاپن، بيشترين تاکيد بر رويکرد مشارکت اولياي دانش آموزان ديده مي‌شود. تمامي کادر آموزشي از رئيس منطقه گرفته تا معلم به خوبي از اصلاحات جديد آموزشي، اهداف و انتظارات آن به خوبي آگاهند. مرکز ثقل اصلاحات مبتني بر دانش‌آموز محوري در سخنان همه عوامل مدرسه آشکارا ديده ميشود. در کلاسهاي درس علوم مفاهيم علمي به صورت يک طرفه به دانش آموزان آموزش داده نمي‌شود؛ بلکه دانش آموزان روش آموختن را فرا مي‌گيرند. در کلاسهاي درس علوم، فعاليت دانش آموزان در کلاس درس نشان مي دهد که نه تنها همه فعاليتها و نقشها بر عهده معلم نيست، بلکه معلم فقط به عنوان يکي از عوامل آموزشي نقش مشاور و هدايت جريان ياددهي- يادگيري را بر عهده دارد و سخنران محض نيست. دانش‌آموزان با انجام فعاليت‌هاي آموزشي، نه تنها در کسب مهارت‌هاي دانشي کوشا هستند، بلکه مهارت‌هاي عملکردي و نگرشي آنها نيز متناسب با مهارت‌هاي دانشي رشد مي‌يابد. اين امر سبب مي‌شود تا خلاقيت و نوآوري در بين دانش‌آموزان به نحو چشمگيري ديده شود و آنان فعالانه در رويکردهاي حل مسئله شرکت نمايند (سرکارآراني و مقدم، به نقل از استيگلر و هيبرت، 1383).

منبع: بخشي از طرح پژوهشي «مطالعه تطبيقي استانداردهاي آموزش علوم در ايران و چند کشور موفق»، سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش

+ نوشته شده در  دوشنبه هجدهم اردیبهشت 1391ساعت 0:32  توسط رقیه عبدلی  | 

راهنمای تدریس

یک طرح درس ساخت گرا

یک طرح درس ساخت گرا جهت آشنایی با سه حالت ماده برای کلاس دوم ابتدایی

مواد و وسایل لازم :

چند برگ کاغذ ،  تعدادی بادکنک و آب.

مراحل اجرای طرح :

1. دانش آموزان را به گروه های سه نفری تقسیم می کنید و به هر گروه یک عدد بادکنک باد شده، یک برگ کاغذ و یک عدد بادکنک پر شده با آب بدهید. اکنون تصاویر یا اجسامی را به آن ها نشان بدهید که گویای سه حالت ماده باشند، مثلا: تعدادی چوب به عنوان حالت جامد، آب یا مایع های دیگر برای معرفی حالت مایع، و بادکنک یا توپ پرباد به عنوان حالت گازی.

توضیحی درباره ی سه حالت ماده به آن ها ندهید و بگذارید با اشیایی که به آنها داده اید، تازه ها را کشف کنند تا بهتر در ذهنشان بماند.

2. اکنون مرحله شروع شناسایی و آزمایش توسط دانش آموزان است. از آنها بخواهید، درباره ی چیزهایی که به آن ها داده اید، روی یک برگ کاغذ،هرچه به ذهنشان می رسد، بنویسند.به دانش آموزانی که بادکنک پر از هوا یا آب داده اید،بگویید تا پس از نوشتن درباره ی حالت بادکنک، نخ بادکنک ها را به آهستگی باز کنند و در باره ی حالت آن چه درون بادکنک هاست هم توضیح بدهند.دانش آموزان را راهنمایی کنید، در توصیف های خود از کلماتی مثل: سفت، غیر قابل مشاهده،مرطوب،بی شکل،سبک،سنگین و ... استفاده کنند.با جمع کردن برگه های دانش آموزان، وارد مرحله پایانی شوید.

3. روی تخته ی کلاس، سه ستون برای سه حالت جامد،مایع و گاز باز کنید.کمی درباره ی هر یک از حالت های ماده توضیح بدهید وسپس با کمک دانش آموزان،خصوصیات مربوط به هر یک از حالت های ماده را بنویسید در حین کار اشتباه های آن ها را تصحیح کنید،به این معنی که اگر اشتباها خصوصیتی را برای جسم جامدی مثال زدند،با کمی توضیح خصوصیت مورد نظر را برای حالتی از ماده که صحیح است،بنویسید.سعی کنید همه ی دانش آموزان در بحث شرکت کنند.

ارزیابی :

دانش آموزان در پایان اجرای طرح باید بر این نکات مسلط شده باشند:

-  تعریف دقیقی از سه حالت ماده ارایه کنند.

-  برای هر حالت حداقل پنچ مثال بزنند.

-تفاوت ها واحتمالا کاربرد مختصری از هر یک از حالت های ماده را بیان کنند.

منبع:  ماهنامه رشد آموزش ابتدایی، دوره ی یازدهم، اسفند 86 ص 44    ترجمه سها دادمند

     

+ نوشته شده در  یکشنبه هفدهم اردیبهشت 1391ساعت 22:36  توسط رقیه عبدلی  | 

 

اهمیت آموزش علوم تجربی در دوره ابتدایی

فراگيري علوم تجربي به كودكان كمك مي كند تا روش هاي شناخت دنياي اطراف خود را بهبود بخشند. براي اين منظور آن ها بايد مفاهيمي كسب كنند كه به آن ها كمك كند تا تجارب خود را با يكديگر مرتبط سازند مثلاً : «نگاه كن گياهي كه در نزديك پنجره بوده، خوب رشده كرده ولي گياهي كه در آن اتاق تاريك بوده پژمرده شده است، چون گياه به نور احتياج دارد تا رشد كند.» آن ها بايد روش هاي كسب اطلاعات، سازماندهي ، كاربرد و آزمايش كرده را بياموزند. اين فعاليت ها توانايي آن ها را در درك دنياي اطراف تقويت مي كند و آنان را براي تصميم گيري هاي هوشمندانه و حل مسايل زندگيشان ياري مي دهد. «گلدان را از اتاق كم نور به پشت پنجره ي روبه آفتاب بگذارم، ببينم چه مي شود.»

          امروزه آموختن علوم تجربي همچون سوادآموزي و حساب كردن امري اساسي و ضروري است كه با زندگي روزمره ي ما در ارتباط است و با پيشرفت تكنولوژي اهميت آن بيشتر شده است. به عبارت ديگر آموزش علوم بيشتر به آموزش راه يادگيري مي پردازد كه آگاهي از آن براي هر كودكي لازم است،‌چرا كه او در دنيايي زندگي مي كند كه سريعاً در حال تغيير است و وي بايد قادر باشد خود را دايم با آن تغييرات هماهنگ سازد. گفته اند كه در 20 سال ديگر سرعت رشد اطلاعات آن قدر سريع است كه كمتر از 75 روز ميزان اطلاعات و دانش بشر دو برابر مي شود و بنابراين آنچه مهم است يادگيري شيوه كسب اطلاعات و به روز كردن و پردازش آنهاست و نه كسب اطلاعات به مثابه يك بسته ي دانشي. به اين دليل فراگيري علوم تجربي دو جنبه ي مثبت دارد. هم فرايند است و هم فراورده.

منبع: كتاب معلم (راهنماي تدريس) علوم تجربي سوم دبستان ، سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش ، چاپ اول

+ نوشته شده در  یکشنبه هفدهم اردیبهشت 1391ساعت 22:29  توسط رقیه عبدلی  |